Första-kapitel-lista

koncentrerad jobbarFråga: Vad ska första kapitlet innehålla?

Svar: Det finns inget ska.

Det är ju alltid där man landar, när man diskuterar skrivande. Att enda alternativet är att skriva utifrån sin övertygelse och sitt hjärta. Varje person (och varje verk) är unik.

Det låter självklart i mina öron. Men det finns ett men: Jag har så sjukt svårt att göra eller tänka något alls, om jag inte har en mall, en metod, en teknik. NÅGOT att utgå från.

Eller som Anne på skrivarlinjen uttrycker det (fritt ur mitt minne): Ju mer staket jag sätter upp, ju kreativare blir de som skriver.

Så jag är alltid på jakt efter staket. Och har hittat ett ljuvligt sådant i Paula Berinstein “slush pile workshop” HÄR

I sin podcast kommenterar Paula första-kapitel som blivit inskickade till henne, utifrån en 13 punkter lång lista.

Så varsågod: Första-kapitel-listan, med stöd av min analys av Selma Lagerlöfs Gösta Berlings saga. Lyssna på en fördjupning av min Gösta-analys på HÄR

Första-kapitel-listan

  1. Grabba tag i läsaren
    1. Selma inleder romanen med ordet Äntligen. Ett ord som indikerar en historia, ett katalysatorögonblick och att nu kommer en berättelse rullas upp.
    2. Huvudkaraktären byggs upp via sin konflikt till den församling han har hand om och det ämbete han är missbrukar.
    3. Gestaltningen är oerhört intensiv, på gränsen till magisk.
  2. Krok
    1. Första meningen ska kroka i läsaren så den läser första stycket.
    2. Första stycket ska dra läsaren genom första kapitlet.
    3. Första kapitlet ska ha läsaren fast inför resten av romanen.
  3. Introducera huvudkaraktärerna med konflikter och viljor. I Gösta Berling fall:
    1. Konflikt: Gösta super, vilket går i strid med hans yrkesutövande.
    2. Vilja: Gösta får i nederlagets stund smak på predikan. Vill fortsätta.
  4. Bygga spänning (se nedan exempel från Gösta)
    1. Upptakt: Gestaltad förändring av nolläget.
    2. Auktoritet ifrågasätter nolläget.
    3. Berättaren uppmanar läsaren till koncentration
    4. En karaktär ställer de frågor som författaren vill att läsaren ska tänka.
    5. Vändpunkter
    6. Förankra gestaltningen i romanens tema.
  5. Presentera Protagonistens problem. (Inre problem upplevs ofta starkare för läsaren än yttre)
    1. Göstas yttre problem: Att fråntas sitt ämbete.
    2. Göstas inre problem: Att fråntas identitet och mening (som i hans fall är kopplat i ämbetet)
  6. Kontext
    1. Personer
    2. Grundkonflikt
  7. Katalysator
    1. I Selmas debut katalyseras berättelsen av att kyrktaket öppnar sig ovan Gösta och han får kontakt med gud.
  8. Presentera genre
  9. Förebåda kommande händelser
  10. Presentera Miljö
    1. Platser
    2. Tid
    3. Hierarkiska system
  11. Presentera Tema
  12. Etablera ton / känsla
    1. Berättande, gestaltande
    2. Filmisk eller tankebaserad
    3. Grundtempo
    4. Berättarröst
  13. Låta läsaren vilja ha mer. Kapitlet ska slunga en in i resten av boken

Lyssna på skrivarpodden 001, där jag i 45 min grottar ner mig i Paulas första-kapitel-lista och Gösta Berlings första kapitel!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.